fredag 8. januar 2016

Å kaste stein i glasshus

Som en slags oppfølging til forrige innlegg hvor jeg beskrev meg selv med hodet langt ned i lesbisk kvikksand i over 7 år, så vil jeg før helgen bare runde av med en greie om merkelapper, fundamentalisme, samhold og fordommer.

Jeg var jo i en periode SYKT lesbisk. En lang periode. Jeg pusta lesbisk tror jeg. Jeg gjorde andre ting som ikke bare innebar å være lesbisk, men det som var mest gøy var å være med de andre lesbiske/homofile og gjøre lesbiske og homofile ting. Var ikke så nøye hva det var, men var vi nok folk med en legning til felles, så ble jo det vi gjorde automatisk ganske homo. Nå er det sikkert en haug med grunner til at jeg valgte det og kan absolutt analyseres i hjel, men dette har uansett gjort at det fascinerer meg stort at mennesker ofte søker sammen i nesten sektaktige bevegelser med en gang de har en stor og fundamental ting til felles. Eller de tror ihvertfall at det er fundamentalt og eksistensielt og jævlig viktig.

Nå tenker du sikkert at jeg skal ta for meg IS, flyktningstrømmen, religion og den slags, men det orker jeg ikke. Jeg er ikke kunnskapsrik nok, pluss at det er fredag. Istedenfor vil jeg gjerne ta for meg et par andre subgrupper som er mye mer tydelig i vårt bybilde og det som fascinerer meg mest ved disse. Ta for eksempel disse tre som tilfeldig utvalgte grupper for dagen:

Veganekstremister
- De vil helst bare være venn med andre som er veganere
- Er du veganer, er du automatisk er godt menneske.
- Det første de sier når man hilser på dem er at de er veganere. Gjerne før navnet.
- De holder til på Funky Fresh foods, røtter og chillout travels.



Queerekstremister
- De vil bare være venn med andre som er queer
- Er du selvdefinert som queer er du automatisk et godt menneske.
- Det første de sier når man hilser på dem er at de er queer. Gjerne før navnet. Som ofte er kjønnsnøytralt og fancy.
- De holder til på blitz, maksitaksi, taxitakeaway og innimellom funky fresh foods.




Lesbisk forbund
- De vil bare ha medlemmer som sier de er lesbiske
- De vil bare ha medlemmer som sier de er lesbiske
- Det første de sier når man hilser på dem er at de er lesbiske. Gjerne før navnet. Ofte har de samme etternavn.
- De holder til på Nesodden.



Ok, lesbisk forbund tok jeg med bare for moro skyld.

De andre to er eksempler på bittesmå ekstremistgrupper, men felles for dem er at de påberoper seg å være ekstremt tilbakelente og FORDOMSFRI. Begge er grupperinger som har oppstått de siste 5 årene og de har hovedvekt i aldersgruppen 16-35 år (data hentet fra eget hode).
De har en uttalt fordomfri peace&love&harmony tilnærming til verden, kjønn og miljøet. Det som gjør meg innimellom ganske sjokkert er at de i all sin fordomsfrihet og ungdommelige engasjement, er de mest fordomsfulle folka man kan møte.

For veganekstremistene er du annenrangs hvis du spiser kjøtt. Kjøtt er nemlig et valg, du kunne spist soya. Og velger du å spise kjøtt, velger du å drepe. Og velger du å drepe, vel da er du like kjip som IS.

For queerekstremistene er du annenrangs hvis du er streit. Hvis du lever et heteronormativt liv som hetero eller homo eller bi eller pan eller hva det nå er av merkelapper der ute, så er du en tosk. Du lever jo heteronormativt. Du ekke fri og fresk før du bryter ut av båsen og lever som noe annet. Båsen som er trukket ned over hodet ditt. Så der hvor queerekstremistene skal være fordomsfrie og mot båssetting, så er de de aller verste til å båssette resten.

Nå lurer du sikkert på hva jeg babler om, siden jeg helt åpenbart er en fordomsfull og generaliserende kjerring. Jeg er jo ikke noe bedre enn dem. Jo, det vil jeg påstå at jeg er, fordi jeg ikke påstår å være verken fordomsfri eller ikke-generaliserende. Lag din egen sekt, finn din egen gruppe, mel din egen kake og skrik ditt eget budskap. Bare drit i å lat som om du er mer inkluderende og søt enn du faktisk er. Vær ærlig i sekten din. Det er det eneste jeg ber om.

Ps: I kveld skal jeg drikke øl. Jeg håper det hjelper på snusabstinensene.









2 kommentarer:

  1. ELSKER at veganekstremister ble tatt opp først.
    Skriv mer om dem. Jeg ler koser meg.
    Takk
    Hilsen "spiser hva jeg vil når jeg vil alene uten å snakke om det"

    SvarSlett